عضویت در کانال تلگرامی سایت

تبلیغات

زیتون سیاه؛ منبع غنی آهن و عامل سلامت قلب و عروق

خواص مهم زیتون سیاه برای سلامتی

به گزارش «پارسینه»، اگرچه زیتون سیاه ممکن است خیلی جذاب به نظر نرسد، اما این میوه کوچک ارزش تغذیه و دارویی فوق العاده‌ای برای بدن دارد. این میوه خود منبع غنی از فیبر رژیمی است که به سلامت دستگاه گوارش و کنترل کلسترول نیز کمک می‌کند. زیتون همچنین حاوی آهن و ویتامین C. به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی است که بدن را در مقابل با عوامل بیماری زا و سراطان‌ها می‌تواند تاحدی مقاوم سازد.


خواص مهم زیتون سیاه برای سلامتی:


کمک به بهبود سلامت دستگاه گوارش: باتوجه به این‌که هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، ۳ گرم فیبر دارد، زیتون سیاه منبع خوبی از فیبر رژیمی است. در دانش سلامت، مصرف مجاز روزانه فیبر رژیمی، ۳۸ گرم برای مردان و ۲۵ گرم برای زنان تا سن ۵۰ سالگی است. فیبر محلول به کاهش کلسترول و گلوکز خون نیز کمک کرده و فیبر نامحلول، مدفوع را حجیم و حرکت مواد در لوله گوارش را بهبود می‌بخشد. یک رژیم غذایی سرشار از فیبر رژیمی به حفظ سلامت روده کمک زیادی می‌کند، قند خون بدن را کنترل، وزن سالم بدن را حفظ کرده و کلسترول را کاهش می‌دهد.


غنی از آهن: در هر ۱۰۰ گرم زیتون رسیده حدوداً ۳ میلی‌گرم آهن موجود است. در دانش تغذیه مصرف مجاز روزانه آهن برای مردان بزرگسال ۸ میلی‌گرم و برای زنان بزرگسال نیز ۱۸ میلی‌گرم است. بدن برای ساخت هموگلوبین و میوگلوبین یعنی پروتئین‌های اصلی انتقال دهنده اکسیژن خون به آهن کافی نیاز دارد. آهن بخش تشکیل‌دهنده بسیاری از پروتئین‌های اصلی بدن است.


غنی از ویتامین E: هر وعده ۱۰۰ گرمی زیتون حدود ۱.۷ میلی‌گرم ویتامین E. داشته که یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است و در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از سلول محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد، ملکول‌هایی اند که به سلول‌ها آسیب رسانده و می‌توانند باعث بروز سرطان شوند. مصرف مجاز روزانه ویتامین E. برای مردان و زنان بالای ۱۴ سال، ۱۵ میلی‌گرم است. ویتامین E. در عملکرد سیستم ایمنی، فرآیند بیان ژن، نشانه‌گذاری سلول و دیگر فرآیند‌های متابولیکی نقش اساسی دارد. پزشکان رژیمی معتقدند؛ ویتامین E. می‌تواند به جلوگیری از بیماری سرخرگ کرونری و تشکیل لخته خون نیز کمک کند.


کمک به سلامت دستگاه قلبی عروقی: زیتون سیاه دارای مقادیر زیادی چربی‌های تک غیر اشباع است. متخحصصین سازمان امریکایی قلب می‌گویند؛ چربی موجود در غذا‌هایی که افراد مصرف می‌کنند نباید بیشتر از ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری دریافتی روزانه آن‌ها بوده و بخش زیادی از این چربی‌ها باید از چربی‌های تک غیر اشباع باشد. چربی‌های تک غیر اشباع به کاهش کلسترول بد خون کمک کرده و خطر بیماری قلبی و سکته را به‌شدت کاهش می‌دهد. اسید‌های چرب تک غیر اشباع می‌توانند برای کنترل انسولین و قند خون نیز مفید واقع شوند.


نکته احتیاطی؛ با این‌که زیتون سیاه خواص بسیاری برای سلامتی دارد اما میزان سدیم و کالری آن زیاد است. ۱۰۰ گرم زیتون رسیده، ۱۱۵ کالری و حدود ۷۳۵ میلی‌گرم سدیم داشته و مصرف زیاد آن برای افرادی که فشار خون بالا دارند تاحدی خطرناک است.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار